fredag 10 augusti 2012

Regntunga skyar...

Vaknade sakta till liv och insåg att det regnar idag. Tänk vad fort en sådan insikt sätter tonen för en dag. Regn, idag igen. Snabbt är solen glömd och jag kommer ihåg alla dessa dagar med regn som vi haft detta sommarlov.

Det blir extra tydligt för mig att mitt sommarlov är slut. Idag är egentligen första arbetsdagen, men jag hade så mycket tid att ta ut så jag börjar först på tisdag. Kanske tar en sväng till skolan på måndag om det regnar vill säga.

Ett sommarlov går så fort. Det börjar som en ocean av tid och möjligheter. I planerna ingår sol, värme, bad, långa, ljumna kvällar på altanen med vänner, grill och mycket mer. Jag målar upp förväntningar och förhoppningar, bygger luftslott. När verkligheten kommer ikapp blir det inte dåligt på något sätt, jag har haft en bra ledighet. Men det blir inte som jag tänkt. I år när jag tittar tillbaka är det regnet som satt sin prägel på lovet. I och för sig så gjorde det att jag fixade sonens rum och det var ju toppen bra. Fast det hade funkat att göra även om vädret varit kanon.

Men värmen kom liksom aldrig riktigt ordentligt, kvällarna på altanen är lätt räknade. Kanske kommer de i slutet av augusti, jag hoppas fortfarande. Det har blivit bad, en gång i havet. Faktiskt riktigt skönt och ska jag vara ärlig så tänker jag varje år att; i år kommer jag bada massor. Men det gör jag inte, jag badar helst utomlands. Temperaturen i havet på Aruba var perfekt enligt mig.

Förra året vid den här tiden var jag full av energi och peppad att börja jobba igen, jag var klar med ledigheten och ville sätta igång. I år inte alls på samma sätt. En vecka till eller två, skulle det gå att ordna? Med sol och värme då tack!

Nu väntar ett nytt läsår med nya utmaningar och saker att ta tag i. Min klass ska börja trean, och det är sista året tillsammans med dem. Vi har massor av roligt framför oss. Sonen börjar sexan. Hans sista år på den skolan där han gått sedan förskoleklass. Betyg blir en nyhet för alla i år sex i år, alltså även för sonen. Som man säger, nytt år nya möjligheter.

Regnet öser ner ute och jag tror att jag ska ta en kopp kaffe, en bra tidning och kura ner mig i soffan.


Plockade in en bukett med luktärtor igår och satte i köket. Underbara blommor som fyller köket med sin doft.

1 kommentar:

  1. Ååå luktärter som är så vackra!!
    Jag önskar dig en fin dag Linda!
    //Bea

    SvaraRadera