torsdag 9 augusti 2012

Hemma är ännu bättre!

Jag har verkligen tagit igen förlorad sömn inatt. Sov till halv elva utan att vakna en enda gång, det var länge sedan. Tänk vad skönt att få vakna och känna att man är "färdig" med att sova för denna natt. Att vakna och känna sig utvilad och redo för dagen. Härligt!

Morgonkaffet tog jag med mig till dammen, älskar att sitta där. På de dagar vi varit borta har ännu fler luktärtor slagit ut och på höstsyrenen har blommorna börjat  bli vita. Det slog mig när jag satt där att hur mycket jag än tycker om storstaden och ibland kan känna att det är nog så jag skulle vilja bo, så finns det inget som går upp emot att kunna gå ut i trädgården och dricka kaffe under ett äppelträd. 

 

Det är så lätt att bli hemmablind. Att bara se fördelar med att bo någon annanstans. Jag lockas av storstadens puls och utbud. Att kunna ta T-banan och snabbt vara mitt i centrum med affärer, människor och restauranger. En stad där det alltid är liv och rörelse, där det alltid finns saker att göra och se. 

Men och detta är ett stort MEN, jag vill ha lugnet jag får i min trädgård. Jag vill kunna öppna fönstret på natten utan att det är människor, bilar och ljud som stör mig. Jag tycker om att inte alltid ha massor av människor runt mig, att kunna skrota runt i huset med alla rum, inte bara ha en begränsad yta av en lägenhet. Skulle jag ha samma utrymme i en storstad skulle jag nog få skaffa några jobb till!

Jag inser när jag sitter på min soffa och lyssnar på ingenting att även om storstaden är fantastisk och spännande så mår jag gott där jag är. Stockholm är en favoritstad och jag är gärna där några dagar och utnyttjar allt vad den kan erbjuda. Men sedan är det så skönt att komma hem till min lilla ort och mitt hus med trädgård och tystnad. Stockholm är kanon men hemma är också bra, ja ännu bättre!


1 kommentar:

  1. Jag känner precis likadant! Hur mkt jag än lockas av storstan's puls så vill jag bo i lugnet här i lilla hålan. Fast ibland lockas jag av pulsen så att lugnet är öronbedövande.

    En kopp kaffe på altanen i solen är snudd på perfekt, bara havet som fattas.

    Ha en härlig helg!
    Kram

    SvaraRadera