tisdag 14 augusti 2012

Bedömning för lärande.

Ja, så hette föreläsningen jag har varit på idag. En ganska bra föreläsning men oj vad det är svårt att sitta still i flera timmar och lyssna. Speciellt när det är i en aula med obekväma stolar. Men som sagt, föreläsningen var bra och gav lite nya tankar. Själva tanken är att man när man bedömer elevernas arbete och kunskaper ska vara tydlig med vad man bedömer och även ge feedback. Självklara saker kan tänkas, men de tål att repeteras. Tänkte flera gånger att jag är glad att jag inte har år sex, de ska få betyg från och med i år. Det är svårt nog att skriva skriftliga omdömen ibland.

Efter jag arbetat klart har min effektivitet fortsatt. Jag har städat klart, kopplat in TV och skivspelare i nya rummet. Vet att många tänker CD-spelare men icke. Jag har kopplat in en klassisk skivspelare, så nu kan vi lyssna på alla LP-skivor som väntat i källaren. 

Har även suttit med fina vänner vid dammen ett par timmar. Pratat om allt möjligt men främst jobb. Vi är pedagoger allihop och har alltid mycket att prata om. Skönt att ha vänner med samma yrke ibland. Men jag är lika glad att jag har vänner som inte är lärare också, det hade blivit ganska tråkigt annars tror jag.

Nu ska jag krypa ner och sova min skönhetssömn. I morgon, jobb igen. En heldagsutbildning i LEAN, får se vad det ger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar