torsdag 23 augusti 2012

Höstrusk och grönsakssoppa!

Idag har varit en riktigt omväxlande dag. Ena sekunden är det sommar och nästa riktigt höstrusk med regn som kommer från sidan och rejäla vindbyar. Löv och björkfrön har yrt i luften.

När jag kom hem var jag riktigt frusen och det var skymningsljus ute när mörka moln täckte solen. Grönsakssoppa värmer alltid, så det fick det bli. 

Mellan två skurar skyndade jag ut i landet och plockade upp morötter, palsternackor och potatis.

Skala och hacka alltihop.

Tillsatte en torkad chilifrukt från förra årets skörd. Det räcker med en, de är så starka de små rackarna.


 
Kokade allihop tills det mjuknat.

Sedan var det bara att servera med finhackad persilja från krukan på altan.

Det var både gott och värmande. Efter middagen hade jag ny energi. Jag och mannen är inne i en röjar period just nu. Tar rum för rum, idag var det en klädkammare i källarens tur. Ett litet rum, ändå fyllde vi två sopsäckar med gamla kläder och skor vi ska skänka bort och ytterligare en säck med sånt som ska till tippen. Jag slutar aldrig att förundras över allt vi samlar på oss!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar