måndag 17 september 2012

På med rustningen och ta fighten!

Ett riktigt busväder inledde denna måndag. Regnet piskade mot huset och vinden gjorde sitt bästa för att kasta omkull huset. Tur att vi, precis som den kloka grisen i Sagan om de tre grisarna, bor i ett hus gjort av tegel. Varken Stora Stygga Vargen eller vinden kan rubba ett tegelhus.
 
Jag visste att det skulle bli en ganska jobbig dag. Jag skulle ut och shoppa. Japp, det är bland det jobbigaste jag vet. Det är då jag måste ta på mig min rustning och ta fighten med alla hjärnspöken som dyker upp och tycker massor.
 
Jag kommer aldrig mer att banta. Det är något jag gjort allt för stor del av mitt liv och det har bara lett till att jag lagt på mig ännu mer kilon. Så jag har lovat mig själv, att den delen av mitt liv är slut och det är ett löfte jag tänker hålla.
 
Men när jag står där i ett omklädningsrum och ska prova kläder, då dyker de upp med sina små kommentarer om hur jag ser ut eller hur kläderna sitter eller hur jag tillåtit mig att hamna där jag är viktmässigt eller hur ful jag är. Samma sak idag, in i provrummet och där väntade de.
 
Men idag drog jag mitt svärd för mig själv. Okej, jag är inte perfekt men jag duger som jag är. Jag är den bästa jag som finns och det är en fantastisk person. Jag gör mitt bästa för att skapa en hälsosam livstil som håller en livstid. Jag håller inte på med pulver, dieter eller annat som lovar massor och håller någon vecka eller månad. Nej, jag bantar inte längre. Jag lever och jag lär mig att leva hälsosamt båder vad gäller mat och motion.
 
Jag hittade kläder idag, kläder jag är nöjd med och jag köpte dem i rätt storlek. Inte lite för små så att jag snart kan ha dem.... Min älskade make sa till mig igår att jag skulle köpa kläder jag gillade, som var fina och som passade. Jag följde hans råd.
 
Sen kan jag ha åsikter om varför inte de vanliga klädkedjorna kan ha sina kläder i stora storlekar, varför jag måste gå till ett speciellt ställe i affären och köpa kläder med fantasifulla namn som:
 
 
Men det spelar ingen större roll. Det viktiga idag var att jag åkte hem och var en vinnare. Jag vann över mina spöken. 1 - 0  till mig.
 

 
Svängde av hos mina föräldrar på väg hem. Älskar denna vy när man närmar sig. Känner hur axlarna sänks ytterligare och hur jag slappnar av. Tog en kopp kaffe med världens bästa pappa(hej på dig) innan jag åkte hemåt.
 
Resten av dagen sprang förbi. Hängig son efter spruta, fyndade gjutjärnsgryta på ICA, satt och drack kaffe med en vän när hon fick ett jobbigt telefonsamtal, pratade några gånger med maken i telefon. Nu ropar kudden att den vill ha sällskap!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar