måndag 3 september 2012

Hösten kommer med stormsteg.

På morgonen ligger daggen som ett blött täcke över allt. Luften är krispig och det känns som att det är mer syre än vanligt när man kommer ut. Morgondimman gör att landskapet ser mystiskt och lite trolskt ut.

När solen kommer upp jagas dimman på flykten och daggen torkar långsamt upp. Idag har det varit en härlig höst dag, solen har värmt och det har blåst. Jag har passat på att hänga ut lakan och handdukar på tork, kanske en av de sista dagarna det går. När jag viker ihop dem luktar de friskt och härligt. Den doften är underbar att krypa ner i när jag bäddat med lakanen. Doften hänger kvar länge i linneskåpet, så har jag tur kan jag i december bädda med utetorkade sängkläder.

Resten av naturen tar sakta på sig sin höstskrud

Frukten mognar på träden, blommorna blommar över och det kommer vackra frökapslar istället. 



. Vissa blommor är lika vackra när de har vissnat som när de blommar.  


 .Löven i häcken börjar byta färg, en färgprakt som jag njuter av när jag är ute.

Visst känns det som att sommaren försvann lika fort som den dök upp och visst önskar jag att vår sommarsäsong var längre, men hösten har sin tjusning den också. Visst är det så?

1 kommentar:

  1. Hösten har absolut sin tjusning!
    Hösten kommer med mörka men mysiga kvällar.

    SvaraRadera