lördag 8 september 2012

Förr FF, nu BF!

Har maniskt tittat upp i taket så fort jag varit i sonens rum idag, men inget mer droppande och inte ett spår i taket att det som inträffade igår faktiskt inträffade. Ja, ja vi får se vad expertisen säger när de kommer.
 
Idag har jag och maken haft en riktig kanondag, vi har verkligen varit aktiva och produktiva.
 
Dagen började med ett besök på second hand butiken i byn, inga fynd idag heller. Ångrar dock lite att jag inte slog till på en sekretär, kanske gå dit på måndag och kolla om den finns kvar. Skulle funka fint i nya rummet efter att ha fått lite ny färg vill säga. Det är faktiskt precis som Underbara Clara skriver i sin bok, det är de köp man inte gör man ångrar. Håll tummarna för att den finns kvar på måndag!
 
Väl klara med second handen så åkte vi till matvaruaffären, där införskaffades salt, socker och skaldjur. De senare till kvällen, men salt och socker skulle användas under dagen.
 
I dag var stora sylt, mos och lite annat dagen.
 
När vi kommit hem gav vi oss ut i trädgården. Jag plockade äpplen som skulle bli mos och maken plockade fläderbär som han skulle göra fläderkapris av. Sedan in i köket, på med musik och så satte vi igång!
 
Maken plockade av fläderbär från klasarna i en timme, sedan varvade han det med salt i en burk. Nu ska det står i fyra dagar innan hans jobb fortsätter.
 
Vackert blev det med det gröna och vita. Ska bli spännande att se resultatet.
 
Själv tvättade och klyftade jag äpplen.
 
 
Ner med dem i en stor gryta.
 

 
Där fick de långsamt koka sönder innan jag pressade dem genom en vanlig sil. Inget socker eller några andra tillsatser, bara äpplen. När det svalnat så åkte moset ner i burkar som sedan vandrade vidare till frysen. Underbart att ha till gröt och pannkakor senare i vinter.
 
När detta var klart satte maken i gång med äppelchutney på äppelklyftor från förra sommaren, de har legat i frysen och nu fick han inspiration att använda dem. Det luktade fantastiskt gott när kanel, curry, ingefära och chili kokade samman med äpplen.
 
Jag gick ut och plockade plommon som sedan fick koka sönder. Det pilliga med plommonsylt är alla kärnor som ska fiskas upp och slängas, men det är det värt.
 
 
Dagens resutat blev 4 burkar mos, 4 burkar plommonsylt, 4 burkar äppelchutney, 1 burk fläderkapris och ett getingstick! Japp, jag lyckades plocka en geting i plommonträdet, det uppskattades inte av getingen. Ett stick i fingret blev straffet!
 
Nu har lugnet lägrat sig här i huset. Sonen är helt kurant igen och har tagit sitt X-Box med sig till en kompis och ska sova där.
 
Förr var det bästa som kunde hända att man hade FF(föräldrafritt) nu är det BF(barnfritt) som framkallar samma frihetskänsla.
 
Men vi har inga vilda planer, golftävling imorgon. Så det blir Plura och ett par goda mackor. Skaldjuren får vänta till imorgon då sonen, skaldjursfantasten, är hemma igen.
 
 

1 kommentar:

  1. Åh, vad jag saknar mitt äppelträd! :( Jag
    gjorde äppelmos i mängder och frös in. Det
    var vardagslyx att kunna plocka fram mitt i
    vintern.
    Din makes fläderkapris är jag allt lite nyfiken
    på!

    SvaraRadera