tisdag 31 juli 2012

Skvallerbär.

Idag väcktes jag inte av barnskrik, tack och lov. Idag var det kyrkklockorna som väckte mig. Det är något jag tycker om att vakna till klockornas klang. Det händer inte ofta att vinden ligger precis rätt för att ljudet ska bli tillräckligt starkt för att väcka mig, men när det gör det är det mysigt. Nu gick jag ju inte upp bara för att jag vaknade, nej jag låg kvar till stax efter åtta. Sedan tänkte jag att jag skulle ta min morgonpromenad. Gick upp, tog fram kläder och skulle precis ta på mig när det började spöregna ute, då gick jag tillbaka till sängen och sov till halv tio.

När vi drack morgonkaffe (finns det något godare kaffe än morgonkoppen?) började det hagla ute. Det blev grått i luften och ljudet mot taket var helt otroligt. Sedan höll det på att växla mellan regn, sol och hagel ett tag.

En perfekt förmiddag att baka på. Jag bestämde mig för att göra "Världens enklaste bröd" som jag hittat hos Underbara Clara. Namnet är verkligen helt rätt, enklare bröd har jag nog aldrig bakat.

Det som krävs är 7 dl valfritt mjöl, 4 dl fil, 2 tsk bikarbonat och 1 tsk salt. Blanda de torra ingredienserna och häll sedan på filen. Blanda, det ska bli en seg deg. Häll sedan degen i en brödform som du smort eller lagt ett bakplåtspapper i. Ställ in brödet i mitten av ugnen på 175 grader och grädda i 40 - 60 min. Sedan är det klart! Enklare kan det inte bli.

Detta är grundreceptet. Det går att smaksätta som man känner med sirap, frön av olika slag, kryddor, ost, morot eller något annat man gillar att ha i bröd. Det går också bra att göra dubbelsats direkt, lika lätt. Jättegott att äta lite ljummet med en god ost.

När brödet var klart i ugnen var vädret bättre och vi bestämde oss för att det var en bra dag att åka till skogen och leta svamp. Vi tog stövlar och korgar och begav oss mot våra ställen. Stövlarna var en bra ide' och det hade varit bra med regnjacka också, men det hade vi inte med oss. Men lite regn har aldrig skadat, och regnblöta blev vi. Det var inte det som störde mest i skogen idag. Nej, det som störde mest var litet, svart, envist och surrande. Två olika störningsmoment som kan beskrivas på samma sätt, skillnaden är att den ena lämnar kliande bett efter sig. Just det, mygg och flugor. De var överallt och massor!! Men inte ens det gjorde att det var jobbigt. Jag älskar verkligen att ströva runt och leta svamp. Hade någon sagt det för två år sedan hade jag skrattat högt. Men jag tycker det är något speciellt med att gå i skogen några timmar.

Vi hittade inga mängder med svamp men det blir en härlig macka ikväll. Innan vi åkte hem passade jag på att plocka lite blåbär. Det fanns det massor av, så nästa gång åker bärplockaren med.



Många av blåbären är redan bort, de ligger i sonens mage. Har idag lärt mig att blåbär också kallas skvallerbär. Det är för att det inte går att varken plocka eller äta dem i smyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar