måndag 30 juli 2012

En vanlig dag..

Vaknade för tidigt kändes det som, redan vid nio.... Var kanske lite,lite morgonsur när maken försökte småprata, men bara lite;-) Framför allt hade jag varit mycket irriterade innan då en av grannarna varit ute i sin trädgård tidigare med sitt barnbarn. I mitt tycke ska det vara tyst ute ialla fall till klockan nio, jag är allergisk mot störningar utifrån innan dess. Någonstans kan jag väl förstå att de som har småbarn har varit uppe länge då, men just då när jag vaknar/blir väckt är jag en super egoist som vill bestämma hur det ska vara och hur andra ska göra. Och om jag fick bestämma i det ögonblicket skulle ingen få vistas ute och "föra oljud" innan nio.

Det är ju tur att jag inte får bestämma.

Det var en mulen, grå dag vi vaknade till och regnet kom medan vi åt frukost. Tur att vi bestämt oss för en tur till Borås för att handla födelsedagspresenter till världens bästa blivande 5-åring!
Vi stack iväg och handlade utan sonen. Han ville ligga och dra sig och bara få vara i fred ett tag. Mysigt att åka en sväng med bara maken. Vi hittade allt vi ville och var hemma till lunch.
Sedan var det dags att röja lite här hemma. Det går fort att röra till det och disken samlas snabbt till en stor hög när jag inte diskar.

Ni läste rätt; när jag diskar. Vi har ingen diskmaskin, har inte haft det sedan den 26 dec. förra året. Jag vill inte ha en ny diskmaskin!!!
Jag gillar att handdiska!


Jag tycker om att stå vid disken och titta ut medan jag har händerna i det varma vattnet och diskar. I mina ögen ser det så hemtrevligt ut med ren disk som torkar i diskstället. Det finns något rofyllt och nästan meditativt med att diska. Jag går ner i varv efter jobbet när jag diskar, jag får en egen stund att bara stå och tänka och ha tid med mina tankar medan jag diskar. Jag skulle ljuga om jag säger att jag alltid tycker det är fantastiskt kul när jag ska diska, men 9 gånger av 10 tycker jag det är härligt. Det ger mig energi.

I Underbara Clars sommarprogram (finns här) pratar hon om hur det är viktigt för oss moderna människor som är uppkopplade så mycket att göra något praktiskt, något som har en början och ett slut. Det kände jag igen, det är precis därför jag gillar att diska.


Det kan vara ett berg av disk i köket. Så jag sätter på radion, tar av mig ringarna och börjar skölja av och sortera lite, sjunger kanske med i en bra låt medan jag håller på. Sedan tappar jag upp vatten med diskmedel i och lägger i disken, tallrikar och bestick först. Diskar av dem, sköljer och ställer i diskstället. Sedan upprepar jag proceduren med glas och koppar. Efter ett tag är jag klar. Det finns få saker som faktiskt ger mig avkoppling på det sättet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar